Vážení
zákazníci,
dnem
1.7.2001 vstupuje v platnost nový zákon
č.56/2001
Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně
zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o pojištění odpovědnosti z provozu vozidel), ve znění zákona
č.307/1999Sb. (dále jen „zákon“), který přináší kromě jiných
změn i změny týkající se přímo pravidelných
a opakovaných technických prohlídek, o kterých je dle našeho názoru
nutné Vás informovat.
O
jaké změny z „ pohledu
motoristy“ se tedy v případě provádění technických prohlídek
jedná ?
1.
Od
1.7.2001 je dle §46 odst. 1 zákona
provozovatel motorového vozidla povinen předložit před zahájením
pravidelné ( nebo opakované) technické
prohlídky na stanici technické kontroly (dále jen STK)
i
protokol o měření emisí
s kladným výsledkem měření emisí
K
dosud předkládaným dokladům
kterými jsou :
Technický průkaz
vozidla, osvědčení o
technickém průkazu vozidla a osvědčení
o měření emisí se tedy
podle nové legislativy musí předložit i
protokol o měření emisí. I nadále platí, že kladný výsledek
měření emisí musí být současně
potvrzen i řádně
perforovanou kontrolní nálepkou za měření emisí
vylepenou na zadní registrační (státní poznávací) značce.
Osvědčení o měření emisí a protokol o měření emisí se
samozřejmě předkládá před pravidelnou nebo opakovanou technickou
prohlídkou na STK v případě,
že se na motorové
vozidlo vztahuje povinnost podrobit
se pravidelnému měření emisí
dle §41 zákona.
2.
Zákon
přináší výraznou změnu v délce technické způsobilosti
vozidla k provozu po zjištění závady typu „B“.Od 1.7.2001 je
vozidlo, na němž byla při pravidelné technické prohlídce zjištěna
závada typu „B“ technicky
způsobilé k provozu pouze na dobu 30ti dnů ode dne vyznačení zápisu
výsledku technické prohlídky vozidla v technickém průkazu
vozidla (§51 odst.1 zákona).
Od uvedeného data již tedy neplatí
tzv. „dočasná technická způsobilost
vozidla k provozu“ v trvání tří
měsíců, ale pouze v trvání 30ti dnů! Nadále
zůstává v platnosti, že provozovatel vozidla je povinen ve lhůtě
výše uvedených 30ti dnů přistavit
vozidlo s odstraněnou
vážnou závadou té stanici technické kontroly, která zjistila
tuto vážnou závadu, k provedení prohlídky způsobu
odstranění vážné závady (opakované technické prohlídky).
Na
STK jsou i nadále zjištěné závady zařazovány podle své závažnosti
do následujících stupňů (typů):
1.
LEHKÁ ZÁVADA
označení na protokolu o technické prohlídce
„A“
2.
VÁŽNÁ ZÁVADA
označení na protokolu o technické prohlídce
„B“
3.
NEBEZPEČNÁ ZÁVADA
označení na protokolu o technické prohlídce
„C“
3.
Pokud
je při pravidelné technické prohlídce zjištěna závada typu „B“
a ta samá závada typu „B“ je zjištěna
i při následně prováděné opakované technické prohlídce (závada
typu „B“ nebyla odstraněna), je vozidlo dle §51
odst. 3) zákona technicky nezpůsobilé k provozu
a nesmí být v provozu
používáno!
Po
1.7.2001 již tedy není možné spoléhat
při opakovaném zjištění
jedné a té samé závady
typu „B“ na „dočasnou
technickou způsobilost vozidla k provozu v trvání tří měsíců“,
jelikož zákon v těchto případech
hodnotí vozidla jako technicky nezpůsobilá k provozu.
V případě,
že provozovatel vozidla nepřistaví do 30ti dnů ode dne provedení
technické prohlídky, při které byla zjištěna závada typu „B“
toto vozidlo k provedení „opakované“ technické prohlídky, stává
se vozidlo ze zákona technicky nezpůsobilé k provozu
a nesmí být k provozu používáno (§51
odst.3).
Zákon
upravuje i další oblasti
spojené s provozování vozidel
jako např. registraci vozidel, provádění změn
údajů v registru vozidel, způsob
vyřazení vozidla z registru vozidel atd., ve kterých
stanovuje některé lhůty a povinnosti
pro provozovatele vozidel. Z výše uvedených důvodů se
domníváme, že je
vhodné se s tímto zákonem seznámit podrobněji.
Kde
je možné se seznámit se zněním celého zákona?
Vlastní
zákon vyšel dne 19.2.2001
ve Sbírce zákonů České republiky částce 21.
Znění zákona je také dostupné
na následujících
internetových stránkách: www.usmd.cz
pod odkazem: „Nová stránka- legislativa“.
|